Editace videa programem VirtualDub
Program VirtualDub patří už léta mezi klasiku pro úpravu videí. Nejedná se přímo o střihový program, kterým byste mixovali klipy do celovečerního filmu. Ale to u fotobank nepotřebujeme, střih potřebujeme jen k odstranění nežádoucích částí záznamu z kamery. Větší přínos pro nás má VirtualDub jako obrazový filtr. K dispozici jsou nejen vestavěné filtry (pro úpravy jako změna jasu, barvy, překlápění, přidání vodoznaku, motion blur), ale na internetu jsou k nalezení velká kvanta pluginů do VirtualDub. Jako např. výborný filtr Deshaker, který dokáže stabilizovat roztřesený obraz až zázračně.
Obsah seriálu videa pro fotobanky
Úprava videa programem VirtualDub
Popišme si základní použití programu. VirtualDub umí pracovat pouze se soubory AVI. Umí používat jen obrazové kodeky podporující rozhraní VFW (Video For Windows). Které kodeky má aktuálně k dispozici zjistíte v menu Video / Compression. Na první pozici uvidíte "(Uncompressed RGB/UCbCr)". To je implicitní kodek, neboli nekomprimované video. V nouzi ho můžete použít, např. pro bezztrátový převod z jiného editoru, ovšem velikost souboru s každou sekundou prudce roste do gigabajtů, což znamená i pomalý převod.
Nenajdete-li v nabídce "lepší" kodeky, jako je XVid nebo DivX, bude třeba je nainstalovat. XVid můžete nainstalovat zde z odkazu. Zvuk pro fotobanky budete používat spíše nekomprimovaný PCM, ale kdyby bylo třeba použít kompresi, můžete použít LAME ACM codec. Přestože je XVid ztrátový kodek, můžete ho používat při nastavení nejlepší kvality "1" i jako pracovní kodek, je výrazně rychlejší než ukládání nekomprimovaného videa.
Soubor videa AVI otevřete z menu File / "Open video file". Při otevření se může objevit chybové okno, že VirtualDub nepodporuje zvuk v MP3 formátu s proměnlivou datovou rychlosti ABR, neumí ho správně synchronizovat s obrazem. V takovém případě může být někdy nutné při konverzích konvertovat i zvuk do nového formátu - v případě, když by se ukázalo, že výstupní zvuk a obraz se rozjíždějí. Nekomprimovaného zvuku (PCM pro fotobanky) se tento problém netýká.
Po otevření uvidíte 2 okna s náhledy videa. Levý náhled je video před konverzí, pravý náhled je video po konverzi. Předěl mezi náhledy můžete posouvat, např. když vás nezajímá vstupní náhled a chcete vidět více výstupního náhledu. Ukazatelem pozice můžete posouvat myší nebo klávesnicí - šipky vlevo/vpravo posouvají po snímcích, šipky+Shift (nebo myš+Shift) po klíčových snímcích. Podobně fungují tlačítka dole na liště - šipky posouvají po snímcích, šipky s klíčkem po klíčových snímcích, barevné šipky po změnách ve scéně. Půl-šipky označují začátek a konec bloku (blok se na posuvníku vysvítí šedě).
Chcete-li video uložit, nastavujete samostatně kódování obrazové a zvukové stopy. V menu Video přepnete na "Direct Stream Copy" chcete-li obrazovou stopu uložit beze změny komprese tak jak je. Takové přeuložení videa je rychlé, i kdyby se konvertovala zvuková stopa. Použijete to např. pokud potřebujete překonvertovat jen zvuk nebo chcete-li jen změnit snímkovou frekvenci.
Konverze obrazu
Chcete-li obrazovou stopu zkonvertovat na jiný formát, zvolte "Full processing mode". V podmenu "Select Range" můžete vybrat jen tu část videa, kterou budete chtít ukládat (přednastaví se podle vybraného bloku). V podmenu "Compression" vyberte kodek pro kompresi. Vhodný je XVid kodek, u kterého v konfiguraci nastavíte kvalitu 1 (přepínač módu zvolen "Target quantizer").
Filtry a úpravy (změna fps, velikosti, oříznutí)
V podmenu "Filters" můžete volit filtry, které budou obraz zpracovávat. Filtr přidáte tlačítkem Add. Filtry zařazené do seznamu můžete přechodně vypínat zaškrtávátkem na začátku řádku. Každý filtr má kromě konfigurace ještě možnost ořezávání obrazu - tlačítko Cropping. Chcete-li obraz jen oříznout a nechcete-li dělat žádnou funkci filtru, použijte filtr "null transform". Při ořezávání pozor na požadavky kodeku - např. XVid vyžaduje, aby rozměry obrazu byly násobkem 4. Chcete-li změnit rozměr obrazu, použijete filtr "resize". Chcete-li změnit snímkovou frekvenci (s lineární interpolací snímků), použijete filtr "interpolate". Kromě interních filtrů je k dispozici velké množství filtrů ve formě pluginů, které najdete volně na internetu. Stačí plugin nakopírovat do složky plugins32 a VirtulaDub znovu spustit.
Konverze zvuku
Podobně nastavíte konverzi pro zvuk. V menu "Audio" zvolíte buď "Direct stream copy", chcete-li zvukovou stopu jen zkopírovat bez konverze, nebo "Full processing mode", chcete-li zvuk zkonvertovat. Při konverzi zvuku volíte v podmenu "Compression" použitý kodek a jeho nastavení. Dále můžete v menu nastavit konverzi zvuku (jiná frekvence atd.) a změnu hlasitosti zvuku. Zapnete-li rozšířený mód volbou "Use advanced filtering", můžete v podmenu "Filters" přidávat filtry. Používají se ale jinak než obrazové filtry. Propojují se navzájem signálové cesty mezi vstupy a výstupy filtrů. Nejdříve musíte přidat "Input" filtr, který slouží jako vstup signálu. Pak připojujete další filtry, až nakonec filtr "Output" zajistí výstup zpracovaného signálu.
Ve volbě "Interleaving" můžete posouvat zvuk vůči obrazu. Kladná hodnota (v ms) zvuk opozdí, záporná posune vpřed. Je-li zvuk zkomprimovaný v MP3 s proměnlivou rychlostí ABR, tato funkce nemusí pracovat správně (časování nereaguje přesně).
Je-li třeba uložit zvukovou stopu do souboru, je to možné přes menu File / "Save WAV". Při exportu se uplatní zvolená komprese a filtry, proto nejlépe přepněte na "Full processing mode" a "Compression" ponechte na "No compression (PCM)". Tím se zvuk uloží do nekomprimovaného formátu PCM, který se snáz upraví např. ve zvukovém editoru. Zvukovou stopu ze souboru opět přidáte k videu přes menu Audio / "Audio from other file". Potřebujete-li po dokončení konverze externí zvukový soubor smazat nebo přepsat, musíte ho nejdříve zavřít přepnutím Audio na "No audio".
Změna Frame Rate (FPS)
Změnu rychlosti snímků videa FPS můžete změnit buď ve filtrech filtrem "interpolate" (s plynulou interpolací snímků), nebo v menu Video / "Frame Rate". Rozdíl je v tom, že volba ve "Frame Rate" neinterpoluje snímky, ale pouze snímky ruší nebo duplikuje (obraz tedy může být trhavý). První skupinka parametrů "Source rate adjustmen" mění snímkovou frekvenci vstupního videa, tedy jakoby podhodí jiný údaj fps, než jaký je ve skutečnosti ve videu. Díky tomu je možné změnit rychlost videa, aniž se video musí konvertovat nebo aniž se snímky mezi sebou interpolují.
Např. pro video 10 sekund s rychlostí 25 fps zde nastavíme 29,97 fps. Délka videa se změní na 8,3 sekundy a video pojede trochu rychleji. Obrazovou i zvukovou stopu nastavíme na "Direct Stream Copy" a video uložíme. Uložení proběhne rychle, protože video se nekonvertuje, změní se pouze informace v hlavičce videa. Nové video bude mít nyní délku 8,3 sekundy a rychlost 29,97 fps.
Další skupinka parametrů ("Frame rate conversion") slouží ke konverzi snímkové rychlosti, ovšem jen po celistvých číslech. Vypouští nebo duplikuje snímky, bez interpolace snímků. Je možné změnu frame rate provést i bez rekomprese videa (zvolen "Direct stream copy"), v tom případě se použijí jen klíčové snímky a obraz je trhavý.
Video z obrázků
Podobně jako video otevřete i sekvenci obrázků. Chcete-li zkonvertovat posloupnost očíslovaných obrázků do videa, otevřete první z obrázků. VirtualDub automaticky načte i další obrázky sekvence. Pro sekvenci obrázků potřebujete jen nastavit její snímkovou rychlost - to je v menu Video / "Frame Rate" položka "Change frame rate to". Dále už se sekvencí obrázků pracujete jako s běžným videem.
Spojení dvou videí
Potřebujete-li spojit 2 videa za sebou, otevřete nejdříve první video a poté přes File / "Append AVI segment" můžete k videu připojovat další videa (nelze použít při otevření sekvence obrázků). Podmínkou ovšem je, že všechna videa musí používat stejné kodeky a musí mít stejné parametry jako je rozměr a fps. V okně pro připojení segmentu můžete zaškrtnout volbu autodetekce, kdy VirtualDub automaticky připojí i všechna další videa z očíslované řady. Na to ale pozor, když volbu necháte zaškrtnutou, může se vám příště přidat více věcí než chcete a možná si toho ani nevšimnete.
Rozložení na snímky, reverze videa
VirtualDub umožňuje rozložit video na jednotlivé snímky - obrázky ve formátu BMP, TGA, JPEG nebo PNG. Export provedete přes menu File / Export / "Image sequence". To lze využít k úpravám videa pomocí jiných programů. Jedním z možných využití je reverze videa (tedy zpětný chod). Existuje na to snadný fígl. Exportujte snímky videa do samostatné složky, minimální počet číslic "Minimum number of digits" nastavte např. na 4, aby se soubory ve složce zobrazily správně setříděné. Složku si zobrazte v průzkumníku Windows. Změňte třídění souborů sestupně podle jména, nahoře tedy uvidíte poslední snímek s nejvyšším číslem. Označte všechny snímky (Ctrl+A). Klikněte na první snímek nahoře (s nejvyšším číslem) pravým tlačítkem myši a v lokálním menu vyberte "Přejmenovat". Otevře se úprava jména prvního souboru. Zadejte něco, např. "x". Systém soubory přejmenuje, ale protože by došlo ke kolizi jmen, soubory i očísluje a to v pořadí, jak je vidíte. Tedy soubory se budou jmenovat "x (1).tga" až např. "x (800).tga". Důležité je kliknout na první soubor v seznamu, jinak by pořadí přejmenování bylo nesprávné. Otevřete soubor "x (1).tga" ve VirtualDub. Automaticky se načtou i další soubory. Video je nyní reverzní, můžete ho uložit.
Poznámka admina: Pro hromadné přejmenování se dá také použít oblíbený Total Commander - stačí označit soubory a zvolit Soubor / Hromadné přejmenování. Kdysi jsem na reverzní video použil tento jednoúčelový freeware: Video Time Reversal.
Úprava videa Photoshopem
Pomocí VirtualDub lze video rozložit na obrázky a pak zase složit zpět do videa. To umožňuje upravovat snímky videa nejen v samotném VirtualDub, ale i externím programem, jako je např. Photoshop. Obrázky samozřejmě není třeba upravovat ručně, po jednotlivých snímcích. Na to jsou ve Photoshopu makra, s jejichž pomocí lze úpravu snímků provést hromadně, bez zásahu. Ukážeme si to na příkladu.
Dejme tomu, že chci upravit video time-lapse mraků tak, aby vypadalo jako malované, více abstraktní. Nejdříve tedy video otevřu ve VirtualDub a exportuji ho do složky "IN" programu SeamlessLoop, protože ho chci udělat jako seamless loop, tedy uzavřenou smyčku. Exportuji do formátu TGA nekomprimovaný, 4 číslice (to je požadavek programu SeamlessLoop). Spustím program SeamlessLoop, ten prolne začátek a konec sekvence a uloží výsledek do složky OUT. První obrázek 0000.tga si zkopíruji stranou - při vytváření makra ve Photoshopu ho zmodifikuji, tak abych ho mohl vrátit zpět.
Otevřu Photoshop a otevřu první obrázek ze složky OUT, 0000.tga. V okně Akce založím novou akci, s názvem "Obloha". Akce se začne nahrávat. Při převodu na malovaný obrázek budu výrazně zvyšovat kontrast a sytost barev, což způsobí silné zvýraznění šumu a kompresních artefaktů. Proto nejdříve aplikuji filtr pro odšumění obrazu, s maximálním nastavením (síla 10, zachovat detaily 0, redukovat barevný šum 100, zostřit detaily 0, odstranit artefakty JPEG zap). Rozostření obrazu nevadí, hrany se nevyužijí. Pomocí Úrovní maximalizuji kontrast a zjasním gamma. Silně zesílím sytost barev (což je jeden z důležitých příznaků maleb). Chci filtrem Akvarel přidat mrakům černé i bílé fleky, proto obraz nejdříve invertuji, aplikuji Akvarel, ještě jednou invertuji a znovu aplikuji Akvarel. Obraz uložím, zavřu a zastavím nahrávání makra. A navrátím soubor 0000.tga do původního stavu ze zálohy.
Pokud by se makrem ukládal soubor ve formátu JPG, vyžadovalo by se při přehrávání makra při každém uložení zadání parametrů úrovně komprese JPG. Aby se tomu zabránilo, je třeba v makru namísto běžného uložení použít příkaz "Uložit jako". Jméno souboru se musí nechat beze změny. Při vyvolání akce na složku se musí zaškrtnout volba "Přeskočit příkazy Uložit jako" a tím se zajistí, že soubory se budou ukládat tak jak je třeba, ale nevyskočí už okno pro zadání JPG komprese (resp. vyskočí pouze 1x, na začátku dávky).
Nyní spustím dávkové zpracování obrázků ve složce - v menu Soubor / Automaticky / Dávka vyberu akci "Obloha" nalistuji složku OUT a spustím dávkové zpracování. (Pozn.: Pokud starší verze Photoshopu při makrech blokuje v systému klávesu Esc, pomůže odinstalace nebo shození z paměti ATI Catalyst Control Center.)
Po dávkové úpravě všech obrázků otevřu pomocí VirtualDub první soubor 0000.tga ze složky OUT, nastavím správnou snímkovou frekvenci ve volbě "Frame Rate" a nastavím výstupní kompresi. Ve filtrech aktivuji filtr "motion blur". Filtr Akvarel reaguje citlivě na malé odchylky v obraze a proto při sekvenčním přehrávání videa působí dojmem šumu. Filtr "motion blur" prolne mezi sebou blízké snímky a to zajistí redukci šumu v obraze. Video uložím do souboru.
A abych video využil efektivněji, připravím si i jinou alternativu videa. Do filtrů VirtualDub přidám filtr "HSV adjust" a změním barevné ladění oblohy z modré na oranžovou, aby byla i dramatičtější varianta videa. Navíc přidám ještě filtr "flip horizontally" - to proto, aby se video znatelně lišilo, aby fotobanka nenamítala, že tam takové video už mám.
Autor: PandaWild