Rozhovor s Petrem Štěpánkem, fotobankovým food fotografem
Petr mě oslovil asi před rokem, začínal s fotobankami a chtěl poradit se Shutterstockem. Třikrát jej odmítli a pak se mi už neozval. Až půl roku na to mi napsal děkovný email - jeho příběh měl šťastný konec - na Shutterstock se na počtvrté dostal, v současnosti má jeho portfolio několik tisíc fotografií a fotobanky mu generují nezanedbatelný měsíční příjem. Jsem vždy velmi nadšen, když se takový příběh ke mě dostane, a proto bych se s vámi rád o něj podělil v tomto rozhovoru.
Kde jsi poprvé slyšel o fotobankách a co bylo prvním impulsem zkusit tam prodávat své fotky?
Je to zhruba rok. Manžel sestry koupil k Vánocům zrcadlovku Nikon, já jsem byl v té době doma, protože mě čekala operace. V nemocnici jsem měl hodně času přemýšlet a došel jsem k závěru, že chci být nějak do budoucna zabezpečen - já i má rodina, navíc vím že práce kterou se živím nyní není napořád. A to nejdůležitější - chci dělat něco co je kreativní a bude mě bavit.
Po operaci jsem byl 6 týdnů doma a vzhledem k tomu že jsem chtěl také koupit nový fotoaparát (doposavad Panasonic digitál 8 let starý), tak jsem začal pročítat recenze a články o focení a dostal jsem se náhodou k fotobankám - jestli si dobře pamatuji byl to rozhovor s tebou :o)
Hltal jsem informace a moc se mě líbil web i ta idea jak to funguje, neměl jsem o tom ani tušení.
Jak vypadal tvůj zápas se Shutterstockem, s čím jsi nakonec prošel?
S úsměvem na to vzpomínám, byl to skutečně zápas, pro mě bylo focení jídla jasná volba - od malička jsem miloval vaření. Nicméně na jídlo jsem ještě neměl takový skill, abych prošel. A že jsem to zkoušel :o) Takže jsem měl dvě možnosti - nafotit něco co tam nemají a tím si zvýšit šanci na přijetí, nebo to zkoušet dál. Volil jsem rychlejší variantu, nakonec jsem vzal foťák a nafotil jsem památky v našem městě a okolí a bylo to!
Jaké byly začátky, prodalo se něco?
Začátky byly docela fajn, čekal jsem to horší. Ihned po přijetí jsem udělal upload dalších fotek které jsem již měl připravné a které již byly v ostatních fotobankách a hnedka po schválení jsem měl už i nějaké prodeje. Už před tím byly prodeje na fotolii, ale se Shutterstockem se to pořádně rozjelo.
Níže je několik ukázek mých prvních fotek jídla:
Kdy jsi se rozhodl, že do toho půjdeš naplno?
Nejdříve jsem to bral - asi jako každý - tak, že se uvidí. No a ono se prodávalo a prodávalo, takže jsem to postupem času bral více a více vážně a zlom nastal v září, kdy jsem se rozhodl pořídit studiové blesky. V té době už nebylo moc světla a i když jsem používal stativ, tak po 17 hodině po práci už není světlo vůbec, takže to vyplynulo ze situace.
Jak jsi na tom dnes a jak to vidíš do budoucna?
Nyní se chystám pořizovat nové PC na zpracování fotek, jelikož staré mele z posledního a když už má člověk tolik RAW souborů na disku, je to zátěž. Pokračuji nadále ve focení a mám na to i vlastní místnost, takže super.
Jak vypadá tvůj běžný fotografický den?
V týdnu fotím až večer když dorazím z práce, buď se fotí jídlo které poté povečeříme, nebo nějaký produkt (sýr, zelenina apodobně). O víkendu fotíme 3x za den v sobotu i v neděli, tzn. snídaně, oběd, večeře + případně nějaký dort či dezert. Sladké dělá manželka, to není můj šálek kávy.
Fotíš každý den, nebo jen občas?
Snažím se každý den, ale když není čas nedá se nic dělat a vynahradím si to jindy
Čím fotíš a jaký děláš postprocessing
Od začátku používám NIkon D7000 + Nikkor AF-S 35mm f/1.8G a Tamron SP AF 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD Nikon. V září jsem pořizoval studiové blesky Photon Europe a pak další měsíc expozimetr Sekonic, úžasně zrychluje práci. Postprocessing dělám v Lightroomu, občas Photoshop (s tím zatím nejsem velký kamarád).
Co ti fotobanky daly a co ti vzaly?
Daly mi úžasnou zkušenost, mám obrovskou radost když se fotka povede a pokud ne, motivuje mě to udělat ji příště lépe. Naučil jsem se trpělivost, lépe vařit a uvědomil jsem si, jak jsem ctižádostivý. Vzali mi určitě nějaký čas a i čas manželky, ale beru to tak, že ten čas investuji do něčeho co mě baví a bude to má budoucnost.
Vidíš ve fotobankách budoucnost?
Určitě, neumím si představit jak by to firmy, redaktoři a všichni ti lidé, kteří naše fotky kupují dělali jinak. Ten koncept je úžasně jednoduchý a funguje. Samozřejmě člověk se musí umět přizpůsobit a to mi problém nedělá.
Jakou máš vizi, popiš kde se vidíš za pět let.
Za pět let. Těžká otázka, ale samozřejmě o tom člověk přemýšlí.
Určitě bych se v té době chtěl věnovat již jenom focení, pokud to bude možné. Líbilo by se mi udělat si na zahradě ateliér a v něm fotit, být nezávislý.
Kdo je pro tebe vzorem, kde hledáš inspiraci?
Z food photograpů určitě Kyle Dreier, má úžasný cit pro detail a jeho fotky mají atmosféru. Obdivuji také práci Karla Taylora a Marka Wallace, oba mají skvělá instruktážní videa na youtube. Mark dělá spoustu věcí pro Adorama TV a to je skutečně studnice informací o focení, je tam úplně vše.
Proč si myslíš že mají tvé fotky úspěch?
To nedokážu posoudit sám, nejsem objektivní, jsem spíše kritický sám k sobě. Každopádně si myslím, že to je tím že fotím něco víc než jen microstock. Není to jen fotka na bílém pozadí či jednoduchá fotka jídla. Těch jsou na microstocku miliony. A to není cesta kterou jsem se chtěl vydat. Chtěl jsem se odlišit. Tudíž když přemýšlím o tom co budu fotit už přemýšlím také o tom co se k tomu jídlu hodí, z čeho se dělá, nafotit přípravu toho jídla, vyberu desku na které budu fotit, utěrku, různé malé dekorace, koření, nápoj, hezký talíř, či prkénko.
Už jsi někde narazil na použití svých fotografií?
Už ano a potěšilo to. Dvě fotky byly v Blesku na webu, potom většinou v zahraničí, weby o jídle, menu restaurací apod.
Máš nějakou vtipnou historku z natáčení...ehm tedy z fotobankování?
No těch je. Pro mě je kritická příprava jídla, protože pak se to celé může zvrtnout. V lednu jsem fotil Velikonoční témata. Dělali jsme vajíčka plněná čokoládou, manželka mi pomáhala a připravovala sníh z bílků a já čokoládu. Pak mi pěnu podala a já jsem ji začal pomalu zapracovávat do čokolády, po chvilce jsem chtěl ochutnat - vzal jsem lžičku a světe div se, když jsem ochutnal tak jsem zjistil, že moje milovaná ochutila bílky solí a ne cukrem. Upřímně teďka se tomu směju ale bylo mi z toho dost špatně a až večer jsem jedl. Kombinace čokolády, soli a cukru je dost hnusná!
Pak je u nás klasika pejsek - ten vyžere co se dá, takže se občas stává že je jídlo připravené k focení a najednou se poklidná příprava focení změní v boj o holý život, kdy manželka drží psa a já mu vyndávám z tlamičky jídlo - samozřejmě ho pak už nefotím. :o)
Jak odpočíváš, co tě nabíjí?
Začal jsem teďka hodně sportovat a je to super. V práci osm hodin sedím u PC a člověk potřebuje pohyb, takže tím vyplňuji volný čas a vůbec toho nelituji. Běhání, posilka, tenis a plavání, bez toho bych nemohl již fungovat.
Co by jsi vzkázal ostatním čtenářům?
Určitě bych vzkázal aby se nevzdávali. My Češi jsme takový národ, spousta začátečníků to zkusí, zjistí za 2 měsíce že nic moc a přestanou. Ale o tom fotobanky nejsou. Jsou tam miliony fotek a proto pokud máte 300 skvělý fotek, většinou o ně nikdo nezavadí. Je to smutné ale je to o velikosti portfolia, samozřejmě kvalita hraje také důležitou roli. Kvalita přichází společně se zkušenosti a to všechno chce čas.
Další úžasné fotografie najdete v portfoliu Petra Štěpánka na fotobance Shutterstock, případně můžete sledovat jeho youtube kanál Creative Kitchen a nebo jej rovnou This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .
Osobně si myslím, že je velice dobré diverzifikovat a nespoléhat jen na fotobanky. Budovat si vlastní web/blog, vlastní brand a vlastní přímé vztahy se zákazníky. Dá to víc práce, ale s velkým portfoliem se to už vyplatí.
Fotky jídel fakticky povedené! Jen ta úvodní na které Petr fotí teleobjektivem TAMRON 70-300 VC je pěkně trapná a na efekt pro debily. Tenhle objektiv ostří na 1,5 m :-D
Právě jsem čekal kdo se ozve.o)
manželka na mě vezmi si ten dlouhý objektiv a já ji přesně říkal to co ty.o)))))"
Citace:Fotky jídel fakticky povedené! Jen ta úvodní na které Petr fotí teleobjektivem TAMRON 70-300 VC je pěkně trapná a na efekt pro debily. Tenhle objektiv ostří na 1,5 m :-D
Právě jsem čekal kdo se ozve.o)
manželka na mě vezmi si ten dlouhý objektiv a já ji přesně říkal to co ty.o)))))"
Tak to mě pobavilo :)"
po nedávném přečtení pravidel Shutterstocku pro "similar images"** mi to nedá se nezeptat: Shutterstocku např. nevadí, že tam téměř identickou fotku té pánve s curry máte asi 10x?
(Jestli ne, tím líp - asi jsem zbytečně moc opatrná...)
Děkuji.
**(Myslím tím tohle: https://forums.submit.shutterstock.com/topic/90618-policy-clarification-similar-content-submissions/?code=7e-9ansXGxZhk7WfeDZm2R&state=9290e2cd1d9bfe53cbf2f80a9c256c02 - "Submitting subtle variations of the same image can be considered content spamming and is not permitted. We continuously evaluate our collection and remove images that do not meet our policies.")