RPI (Return Per Image)
RPI - Return (Revenue) Per Image - volně přeloženo zisk z obrázku představuje míru prodejnosti fotografie (ilustrace či jiného díla ve fotobance). Jsou to vlastně výdělky z jednoho fotobankou přijatého obrázku. Většinou se tato jednotka počítá pro roční (Annual RPI) výdělky a nebo celkové (Lifetime RPI), občas je možné narazit i na měsíční (Revenue Per Image Per Month). Nejčastěji se počítá průměrné RPI celého vašeho portfolia na fotobance - vzoreček je snadný:
Celkové roční výdělky na fotobance / počet obrázků.
Díky RPI je možné odhadnout, jaké výdělky budete mít při určité velikosti portfolia (pokud budete udržovat stejnou kvalitu fotek). Tato veličina se ovšem velmi mění, výši určuje kvalita snímků, jejich počet, stáří (čím starší snímek, tím méně prodejů).
RPI se používá také na porovnávání různých kolekcí snímků. Pokud nafotíte například kolekci fotek předmětů a kolekci fotek lidí, přičemž každá bude mít velmi rozdílný počet snímků, tak díky RPI můžete snadno porovnat prodejnost těchto dvou odlišných kolekcí a zjistit, v čem se vyplatí pokračovat.
Podobná jednotka je RPD (Revenue Per Download).
Konkrétní čísla českých fotobankéřů můžete najít ve výsledcích mého každoročního fotobankového průzkumu.