Diskuzní fórum

Na těchto stránkách jsem se pokusil sepsat ty nejdůležitější informace o fotobankách. Doufám, že vám budou k užitku ať už chcete prodávat fotky a ilustrace nebo naopak nějaké potřebujete nakoupit.

Můžu použít ilustraci z fotobanky jako logo / součást loga?

Je možné použít při tvorbě loga ilustraci nebo fotku z microstock fotobanky?Ne, nikdy!

Jednak tím porušujete podmínky použití obrázku z fotobanky - fotobanky mají striktně v popisu licence napsáno, že prodávané ilustrace nesmí být použity jako logo, jednak porušujete práva autora a hlavně poškozujete svého klienta, pro kterého to logo vytváříte. Klient totiž chce mít unikátní logo a ne něco, co si může každý za pár kaček stáhnout z fotobanky. Jak by mohl budoucí majitel loga chránit svou značku, když by si ji každý mohl stáhnout a používat? 
 
Pro představu, nahlédněte do popisu licence na Shutterstocku (část I, bod c):
 
RESTRICTIONS ON USE OF VISUAL CONTENT
YOU MAY NOT:
vii. Use any Visual Content (in whole or in part) as a trademark, service mark, logo, or other indication of origin, or as part thereof.
 
Pěkně to mají vysvětlené také u Adobe Stock v častých dotazech:
 
Mohu obrázky ze služby Adobe Stock používat jako součást podnikového loga nebo značky?
Ne. Před použitím obrázku jako loga firmy je nutné být úplným vlastníkem daného obrázku, protože loga jsou z principu registrována nebo chráněna tak, aby stejný obrázek nemohly používat ostatní společnosti nebo organizace. Tyto obrázky však jako logo používat nelze, protože služba Adobe Stock uděluje pouze právo obrázek používat a nepřenáší na vás jeho vlastnictví.
 
Výše byla řeč o normálních ilustracích z fotobank, některé fotobanky ale nabízí k prodeji přímo loga. Jak je poznáte? Poměrně snadno - ceny jsou řádově vyšší - desítky až stovky dolarů. Ale i potom se mějte na pozoru - někde vám totiž udělí právo vytvořit ze zakoupené logo šablony finální logo, ale s neexkluzivním použitím a dalšími podmínkami, které musíte splnit, když budete logo předávat svému klientovi (viz například licence k logům na Graphicriver). 
 
Některé fotobanky se na loga přímo specializují (např StockLogos) a nabízí je se všemi potřebnými právy. Jak je poznáte? Jednak podle licence (tu si ale raději pečlivě prostudujte) a jednak podle ceny. Proč jsou tak drahé? Protože po prvním prodeji logo ze své nabídky stáhnou, abyste měli všechna práva na jeho použití jen vy.
 

Přidej komentář
Pokud se chcete na něco zeptat, vyhledejte/zapište svůj dotaz na fotobankovém diskuzním fóru.

27. březen, 2017

Výdělky ve fotobankách 2016

Po zveřejnění základních statistik je na řadě detailnější rozpitvání výdělků českých fotobankéřů v zahrničních microstock fotobankách. Nejinak tomu bude i letos. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2016

Napsáno 24. březen, 2017 v sekci Fotobankový průzkum
Letos jsem z nedostatku času vyškrtal některé otázky z průzkumu, povětšinou to byly takové, jejichž odpovědi se moc neměnily. Průzkumu se zúčastnilo trochu méně respondentů (132), ale i tak si myslím, že mají výsledná data zajímavou vypovídací hodnotu. Pojďme se podívat, jak to dopadlo. Více...

Úprava zvuku videa aplikací Audacity

Napsáno 13. srpen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Při přípravě videí pro fotobanky je často zapotřebí úprava zvuku zvukovým editorem. U některých videí se sice bez zvuku obejdeme, ale jsou případy, kdy je zvuk nutností a nahrávku nám může znehodnotit hluk větru, šum či hudba na pozadí. Běžnému fotobankéři se zpravidla nevyplatí pořízení profesionálního nástroje, jakým je Adobe Audition. Proto se dnes podíváme na alternativu, open source program Audacity, verze 2.1.2. Je k dispozici pro Windows, Mac i Linux a je plně lokalizován do češtiny. Více...

Proč nám vadí prokládání u videa?

Napsáno 18. červenec, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Prokládání nám komplikuje život v tom, že na PC nemá opodstatnění, ale kvůli televiznímu přenosu se stále ještě používá a je velmi obtížný vzájemný převod. Tento text berte jako první dodatek k seriálu o prodeji videí ve fotobankách. Více...

Jak na průhlednost, seamless loop a time-lapse ve videích

Napsáno 12. červenec, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
V posledním dílu seriálu "Videa pro fotobanky" se podíváme na tři zajímavé metody tvorby videa - několik možností řešení průhlednosti, postupy a nástroje pro vytvoření seamless loop (nekonečné smyčky) a tvorbu časosběrného videa (timelapse). Více...

Editace videa programem VirtualDub

Napsáno 11. červenec, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Program VirtualDub patří už léta mezi klasiku pro úpravu videí. Nejedná se přímo o střihový program, kterým byste mixovali klipy do celovečerního filmu. Ale to u fotobank nepotřebujeme, střih potřebujeme jen k odstranění nežádoucích částí záznamu z kamery. Větší přínos pro nás má VirtualDub jako obrazový filtr. K dispozici jsou nejen vestavěné filtry (pro úpravy jako změna jasu, barvy, překlápění, přidání vodoznaku, motion blur), ale na internetu jsou k nalezení velká kvanta pluginů do VirtualDub. Jako např. výborný filtr Deshaker, který dokáže stabilizovat roztřesený obraz až zázračně. Více...

Konverze videa nástrojem XMedia Recode

Napsáno 29. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Videa jsou komplexní soubory, které mohou obsahovat obrazovou stopu (stream, datový proud), zvukovou stopu nebo titulky. Stop stejného typu může být i více, např. zvukové stopy ve více jazykových verzích. Video v nějakém formátu (soubor s příponou MOV, AVI, MP4) se nazývá kontejner. Stopy v něm obsažené mohou být v nějakém komprimovaném tvaru (JPEG komprese, mezisnímková komprese, nekomprimovaný RGB). V záhlaví stopy je informace o kodeku, kterým lze stopu dekódovat (XVid, DivX, H.264, Motion-JPEG). Více...

Požadavky fotobank na formát videa

Napsáno 28. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Každá fotobanka má trochu jiné požadavky na videa. Mezi ty základní patří formát, rozlišení, datová velikost a délka videa. Některé přijímají editorial (zpravodajská) videa, jiná ne. Liší se také v možnosti nahrávání videa na jejich web. Na všechny tyto aspekty nahrávání videí na jednotlivé fotobanky se nyní podíváme. Více...

Tvorba videa pro fotobanky

Napsáno 27. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Videa se na fotobankách neprodávají tak často jako fotky či ilustrace, ale jejich ceny jsou podstatně vyšší a tak mohou být pro mnohé zajímavější oblastí tvorby. Minimálně jsou dobrým zpestřením portfolia, když vás vaše tvorba již omrzela. Výhodou videí může být pro mnoho autorů to, že fotobanky berou videa poměrně ochotně a málokteré video vyhodí. Více...

Prodej videa ve fotobankách

Napsáno 23. červen, 2016 v sekci Prodej videa ve fotobankách
Prodáváte na fotobankách fotky, ilustrace nebo vektory? Chtěli byste zkusit rozšířit portfolio o nový typ obsahu? Jste tvůrce video obsahu a hledáte odbyt pro své klipy? Zkuste prodej footage videa na fotobankách. V následujících dnech zde bude publikován šestidílný podrobný seriál o tvorbě videa pro fotobanky, jehož autorem je Panda Wild. Toto je jeho úvodní díl, který pro vás pro změnu napsala Soim. Více...

Můžu použít ilustraci z fotobanky jako logo / součást loga?

Napsáno 15. červen, 2016 v sekci Nákup grafiky
Ne, nikdy! Jednak tím porušujete podmínky použití obrázku z fotobanky - fotobanky mají striktně v popisu licence napsáno, že prodávané ilustrace nesmí být použity jako logo, jednak porušujete práva autora a hlavně poškozujete svého klienta, pro kterého to logo vytváříte. Klient totiž chce mít unikátní logo a ne něco, co si může každý za pár kaček stáhnout z fotobanky. Jak by mohl budoucí majitel loga chránit svou značku, když by si ji každý mohl stáhnout a používat? Více...

Poslední diskuse

Nová témata na diskusním fóru:

Často kladené dotazy

Kdy se prodávají vánoční motivy?

Má cenu na začátku prosince nahrávat na fotobanky vánoční témata?… Číst dál...

Kolik stojí registrace do fotobank?

Za to, že fotobanka nabízí vaše ilustrace a fotky nic neplatíte.… Číst dál...

Nejlepší fotobanky

Seznam těch nejlepších fotobank, setříděn podle výše výdělků:

Shutterstock Shutterstock
Dreamstime Dreamstime
Fotolia Fotolia
iStockphoto iStockphoto
BigStock BigStock
123RF 123RF
Graphic Leftovers Graphic Leftovers
Depositphotos Depositphotos
Pond5 Pond5

Více informací →

Newsletter

Přihlašte se k odběru občasného newsletteru s přehledem dění kolem fotobank

Fotobanky na Facebooku

Spoustu drobnějších zpráv píšu jen na Facebook.