Diskuzní fórum

Na těchto stránkách jsem se pokusil sepsat ty nejdůležitější informace o fotobankách. Doufám, že vám budou k užitku ať už chcete prodávat fotky a ilustrace nebo naopak nějaké potřebujete nakoupit.

Proč nepoužívat fotky a ilustrace zdarma z free fotobank?

Proč nepoužívat fotky a ilustrace zdarmaVidím to dnes a denně na sociálních sítích, diskuzích, webtrhu - neustále se tam opakuje dotaz, na fotky a ilustrace zdarma pro použití na web, do tisku a podobně. Tazatelé si většinou neuvědomují, že věci zdarma mívají v sobě háček a nakonec se můžou pěkně prodražit. V tomto článku vás o tom přesvědčím hned devíti argumenty, proč nestahovat fotografie a ilustrace z free fotobank.

1. Nejistota autorství

Na free fotobankách nikdy nevíte s jistotou, kdo je autorem fotografie - registrace "autorů" tam jsou hodně jednoduché a fotobanky ani neověřují jejich identitu. Navíc spousta fotobank funguje jako agregátor a zobrazuje obsah z jiných fotobank (to už pak místo autora uvádí třeba jen název zdrojové rádoby fotobanky).

Free fotobanky prostě moc neřeší, kdo k nim obrázky nahrává a kde je dotyčný vzal - není to pro ně nijak důležité. Mnohdy se jedná o fotografie / ilustrace stažené někde na webu, nebo z warezáckého serveru. Pokud se pak fotobance ozve skutečný autor a požaduje smazání svých fotografií, ke kterým fotobance nedal nikdy práva, mnohdy fotobanky tyto výzvy ignorují, v lepším případě smažou inkriminované soubory, ale skoro nikdy to dále neřeší (smazáním účtu a fotografií člena, který tam ty ukradené obrázky nahrál).

Přirozeným následkem pak je, že se vám může ozvat Isifa, Profimedia, Logical s žalobou a požadavkem zaplatit pěticifernou škodu za použití kradené fotky. Ono pak skoro vyjde na stejno, zda stahujete fotky z Googlu nebo z free fotobanky. Na závěr dodávám, že nabízení kradených obrázků na free fotobankách se týká mnohem více vektorových ilustrací než fotek

2. Nejasná licence a možnosti použití

Free fotobanky sice nabízí obrázky zdarma, nemusíte tedy za ně platit penězi, ale musíte si všímat s jakou licencí tu kterou fotku free fotobanky nabízí, protože to bývá u každého obrázku nastaveno jinak. Někdy jsou zdarma jen pro nekomerční použití, nesmíte je nijak dále upravovat, jindy se musíte domluvit s autorem, nebo u obrázku uvést odkaz na zdroj či dokonce musíte svůj výsledek zdarma sdílet ostatním. Což se s komerčním použitím moc neslučuje. Microstock fotobanky mají licence jednotné a jednoznačné (klasická royalty free licence, zpravodajská licence a rozšířená licence).

3. Risk, nebezpečí žaloby

Pokud stahuje fotografie s nejasným původem (ať už z googlu nebo free fotobanky), postupujete riziko, že po vás půjde Logical, Isifa, Profimedia či jiná Fotobanka. Zkuste zagooglit a budete překvapeni kolik lidí s tím mám problémy. Ostatně kdo je na facebooku, či twitteru, tak na nářky a dotazy postižených už musel narazit. Ono je celkem jedno, zda použijete obrázek nalezený Googlem nebo si ho stáhnete z fotobanky, která neručí za její původ a v době, kdy s obrázkem budete mít problém, už dávno bude na této fotobance smazaný. Je to na vás. Problém docela je, že ta žaloba se může objevit za rok, za dva, za deset let...

4. Chybějící povolení a smlouvy

Fotku na free fotobance nikdo nekontroluje, nemá žádné property a model release (smlouvy s lidmi, kteří jsou vyfocení na fotografii, případně souhlas vlastníka vyfoceného objektu), takže takové fotky byste neměli komerčně používat. Mohlo by se vám totiž stát, že se ozve vyfocený člověk (nebo majitel vyfoceného díla) a bude žádat pěkné odškodné. Tohle bohužel spousta uživatelů ani netuší. Je to částečně tím, že microstock fotobanky tohle řeší na své straně a kupujícího tím nezatěžují (ke každé fotce s rozpoznatelným člověkem, kterou nabízí v normální licenci má microstock fotobanka vždy smlouvu, tzv. Model Release).

Stejně tak může obrázek obsahovat loga cizích firem, čímž vznikají další možnosti žaloby ze strany majitelů značky. Toto vše klasické mikrofotobanky kontrolují a nesou rizika případného právního postihu.

5. Omezena nabídka

Serverů s fotkami a ilustracemi zdarma je hodně a rostou jako houby po dešti, ale každý nabízí jen pár (desítek, stovek) tisíc souborů. Oproti tomu zavedené microstock fotobanky nabízí desítky miliónů souborů - například Shutterstck má portfolio velikosti 62 miliónů obrázků s přírůstkem půl milionu nových čerstvých souborů za týden. Tedy takové množství souborů. jaké vám nabídne největší free fotobanka přibude na Shutterstocku za jeden týden!

6. Nízká kvalita

Co si budeme povídat, věci zadarmo nebudou zrovna nejkvalitnější - free fotobanky berou prostě vše a na uživatelích pak je, aby se tím prohrabávali a hledali. A pokud je kvalita slušná, nebo dokonce vysoká, zavání to spíše krádeží (hlavně u ilustrací). Proč by také někdo nahrával špičkové fotky a ilustrace do free fotobank, když je může nahrát do těch placených a vydělávat na nich.

7. Velká časová náročnost

Přirozeným důsledkem předchozích bodů je fakt, že najít použitelnou fotografii na free fotobance je časově hodně náročné. Jednak kvůli kvalitě, omezené nabídce, omezujících licencí a dále pak kvůli chybějícím klíčovým slovům. Na běžných fotobankách jsou obrázky pečlivě oklíčované, protože to autorovi přináší vyšší prodejnost a byl by sám proti sobě, kdyby se tomuto kroku nevěnoval. Na free fotobankách žádná taková motivace není, pokud jsou u obrázku uvedená klíčová slova, tak jich je maximálně 5-10, takže mnohé fotografie jsou nedohledatelné.

Také vyhledávací algoritmy a celé uživatelské prostředí jsou na placených fotobankách mnohem více propracované a umožňují rychlejší a pohodlnější hledání. Ono se také stačí zamyslet nad motivací fotobank - ta placená chce prodat a mít spokojeného zákazníka, ta free chce abyste zůstali na webu co nejdéle, navštívili co nejvíce stránek a nejlépe klikli na reklamu (případně affiliate link na placenou fotobanku).

Níže je malá ukázka možností rozšířeného vyhledávání na fotobance Dreamstime s rozkliknutou záložkou na hledání fotek s lidmi (všimněte si, že tam jsou i další záložky s dalšími možnostmi):

Ukázka rozšířených možností při vyhledávání

 

8. Vysoká cena

Fotky a ilustrace zdarma jsou drahé.

Si se asi zbláznil ne? Ty jsou přece zadarmo!

To je sice pravda, ale čas jsou peníze. Zkuste si někdy spočítat, kolik času strávíte vyhledáváním vhodného obrázku na free fotobance. Dejme tomu, že chcete nalézt například fotku bílého trika (třeba na pěkném chlapovi), abyste ukázali návrh svého potisku (to je reálný příklad, který jsem nedávno řešil pro svůj e-shop ilutrika.

Níže jsou ukázky první stránky výsledků na několika fotobankách zdarma:

Ukázka vyhledávání bílého trika na free fotobance

A ještě jeden server:

Ukázka vyhledávání bílého trika na free fotobance

...ehm vidíte tam nějaké čisté bílé triko? Chtěl jsem tento příklad dovést do zdáného konce a stopnout si čas, ale ani po 15 minutách a 5 free fotobankách jsem nic použitelného nenašel. Docela se bojím, že kdybych po půl hodině něco objevil na 20. stránce s výsledky, tak by mi licence u fotky neumožnila ji použít tak, jak bych potřeboval, případně bych pod každým použitím fotografie musel napsat její zdroj.

A tady jsou výsledky z placené fotobanky:

Ukázka vyhledání obrázku na placené fotobance

Hned na první stránce je několik dobře použitelných fotek.

A k té ceně - na placených fotobankách by mě fotografie ve webovém rozlišení stála asi 1 dolar (pokud bych kupoval fotek více, tak se dostanu třeba až na 20 centů), to jest 5 - 25 Kč, nalezenou a zaplacenou bych ji mohl mít do 2 minut. Pokud bych měl na fotobance registraci a zakoupené kredity / předplatné, tak by mi nalezení a získání použitelné fotky trvalo pár vteřin.

Na free fotobance bych (pokud by mé hledání bylo úspěšné) za fotku neplatil nic, ale to hledání by mě stálo 15-30 minut mého času, což při hodinovce 150 Kč  činí 40 - 80 Kč

Trochu divné, co? Nebo je váš čas zadarmo? V tom případě se ozvěte, mám pro vás spoustu práce!

9. Znehodnocení vaší práce

Pochopím ještě, když někdo na free fotobankách hledá doprovodný obrázek ke svému článku na blogísku, který čte pár známých. Ale bohužel se často setkávám i s marketingovými materiály firem, na kterých mě do očí bije nekvalitní fotka z free fotobanky. Autor u toho asi moc nepřemýšlel - nejprve nad prací stráví X hodin a pak to celé zabije lacinou a provařenou (co lacinou, ještě horší!) fotkou z free fotobanky. Ono, jak je ta nabídka hodně omezená, tak ty lepší snímky se docela brzy provaří. Stojí vám to za to? To je jako dát na vrcholek dotru hnilou třešničku s červem.

Výjimky

Ano i tady existují výjimky, ale nejsou všespasitelné. Existuje několik free fotobank, které mají jasný původ svého obsahu. Většinou to jsou ale "One Man Show", takže nikdy nebudou mít takové možnosti, jako fotobanky placené. Tyto výjimky jsou tedy hodně slabou náhradou.

Závěr

Takže si to shrňme.

Na jedné straně máme free fotobanky, kde můžete sehnat obrázky zdarma. Bude vás to stát ale spoustu času, nalezený obrázek bude hodně velký kompromis (kvalita a obsah) a nebudete mít jistotu, zda není kradený. Což může mít později zajímavou finanční dohru.

Na druhé straně máte placené microstock fotobanky s kvalitními obrovskými portfolii špičkových obrázků (a věřte mi, že dnes už jsou hodně vybíravé), vyladěným vyhledáváním, jistotou původu a nízkými cenami.

Když jsou free fotobanky takové zlo, jaká je nejlepší placená fotobanka?

Neexistuje jedna nejlepší fotobanka. Placených fotobank je hodně, liší se v množství obsahu (větší část mají ale shodnou, protože autoři skoro vždy nahrávají svou tvorbu do více fotobank) a v cenách, respektivě v cenových modelech. Co se týče obsahu fotobank, můžete si jej snadno porovnat pomocí tohoto fotobankového vyhledávače. Zadáte do něj hledané téma a on vám pod sebou zobrazí nabídky těch největších fotobank.

S cenami je to složitější. Je rozdíl, zda potřebujete jednu fotku za měsíc nebo 100, některé fotobanky nabízí výhodné předplatné, jiné zase jednorázové nákupy. S výběrem vám poradí tyto předchozí články:

Dříve byly ceny fotek a ilustrací ve fotobankách neúměrně vysoké, ale jakou máte výmluvu dnes, když za kvalitní fotografii či propracovanou ilustraci zaplatíte jeden dolar? Tedy jen polovinu toho, co stojí vaše kafe? Cenová válka mezi fotobankami nekončí, vznikají nové cenové modely - něco mezi kredity a předplatným, jako například Dollar Photo Club od Fotolie nebo 99 Club od Stock Photo Secret nabízející 200 fotek/vektorů v plné velikosti za 99 dolarů. Předpokládám, že během následujících let půjde cena ještě dolů.


Komentáře


Gravatar
23. září 2015, 13:23 XxX
...pokud někdo dělá weby občas, free fotobanky jsou jasný cíl, pokud je to profi web studio, bez placené fotobanky se neobejde. takže článek určen pro "nakolenáře" a "garážisty", který se stejně mine účinkem :) takový práce to dalo a přitom taková blbost :)
 
Gravatar
24. září 2015, 13:56 bubak
Vážne? Prečítaj si aspoň bod 3, toto najviac zažívajú práve občasní tvorcovia :P
 
Gravatar
25. září 2015, 10:48 palo
Bod 3.. existujú crawlery, ktoré hladajú identické fotky. V bývalej práci bývali kolega toto práve použil.. asi ako pomstu za vyhadzov :-D
 
Gravatar
30. září 2015, 07:41 Petr Vaclavek
Pro ty, co si myslí, že krádeže fotek kontroluje jen Isifa: Porušení autorských práv - fotografie německého fotografa
 
Gravatar
3. říjen 2015, 19:20 Václav Krajňák
Zajímavý přehled. Vše má své výhody a nevýhody. U placených fotek je to naopak z mé zkušenosti to, že každý, kdo má placený přístup, sáhne po první fotce, co vidí a pak je ten samý chlapík vidět v kampaních různých firem pod různým jménem. Jasně free fotobanky mají svá úskalí. Je určitě lepší brát fotky zdarma přímo od fotografů, kteří je z toho důvodu fotí, pár jich najdete tady: 27 zdrojů na fotky zdarma, které Vám vezmou dech
 
Gravatar
3. říjen 2015, 19:26 Petr Václavek
Václave, některé servery jsou v pohodě, zejména pokud za nimi stojí jeden člověk, který je autorem fotek (např. PicJumbo). Ale stále platí, že jejich nabídka je strašně omezená a placeným fotobankám konkurovat nemůže.

 
Gravatar
6. říjen 2015, 13:41 Ton
Zajímavý článek.. Jak mám ale jednat v případě, že nakupuji fotky na 1dolar a fotobanka mi žádnou licenci nepošle? Kde je pak rozdíl mezi tím, zda si ji stáhnu přes google nebo koupím? Mám se pak v takovém případě bát, že mi přijde žaloba na některé fotografie, které jsem si sice koupil, ale nemám k tomu vlastně žádný důkaz? A naopak - Jak vůbec fotobanka zjistí, že jsem si fotografii nekoupil? to to na mě prostě zkusí? ..
 
Gravatar
6. říjen 2015, 13:48 Petr Václavek
Fotobanka většinou licenci neposílá, ale v ve svém rozhraní má možnost si stáhnout nějaký protokol o zakoupení, nebo tam má minimálně přehled zakoupených fotek (historii nákupů).

Rozdíl je hlavně v tom, že vy víte, že používáte čistý zdroj fotek - když budete nakupovat na fotobankách, tak budete nakupovat na jedné nebo dvou, takže budete vždy schopní dohledat, odkud fotku máte. V případě různých pochybných zdrojů a free fotobank s omezenou nabídkou to asi těžko dohledáte. Navíc placené fotobanky si svůj obsah dosti hlídají, takže pravděpodobnost , že si koupíte kradenou fotku je dost malá.

Některé fotobanky prodávají svůj obsah s licencí Rights Managed, takže mají přesný přehled, kdo, kdy a kde může jejich fotky používat. No a slyšel jsem i o jednom dvou případech, kdy to zahraniční advokátní kancelář prostě zkoušela (pokud budete mít nejasný zdroj fotek, tak vám může zavařit - a je v celku jedno jestli oprávněně nebo ne, za ty starosti to prostě nestojí).
 
Gravatar
17. říjen 2015, 07:48 Stan
Ako je to s free fotkami od velkych fotobank ako istockphoto? Kazdy tyzden maju nejake zdarma. Pokial pouzijem tie, je to v pohode alebo sa tiez porusuje licencia?
 
Gravatar
18. říjen 2015, 21:14 Petr Václavek
Stane, free fotky na placených fotobankách jsou buď pečlivě vybrané fotky, co se tam prodávají (např na Shutterstocku) a nebo to jsou fotografie, které fotobanka z důvodů nízké kvality, případně nezajímavého tématu nepřijala (Dreamstime, Fotolia). Pokud je použijete mělo by to být OK.
 
Gravatar
14. únor 2016, 13:36 ipv
Úvodem děkuji za pěkný a přehledný článek.
Zároveň ale navazuji na Stana, také mi tam chyběla zmínka o třetí (i když okrajové) možnosti: Free fotky z placených fotobank. Přičemž např. nabídka právě z této kategorie - společnosti Getty Images s bezplatným vkládáním obrázků na web (v případě nekomerčního použití) by pro mnoho uživatelů mohla být velmi zajímavá. http://www.zive.cz/bleskovky/obri-fotobanka-getty-uvolnila-cast-sbirky-zdarma-pro-nekomercni-pouziti/sc-4-a-172749/default.aspx
 
Gravatar
15. únor 2016, 20:17 Petr Václavek
ipv, free fotografie placených fotobank je také možnost, ale většinou mají hodně omezenou nabídku, nezřídka se jedná o fotografie, které neprošly kontrolou - tedy fotobanka je zamítla (většinou kvůli nízké kvalitě), ale nabídla autorovi, že je zařadí do Free sekce.

Nabídka Getty Images je zajímavá, ale také dosti problematická - fotografie lze používat jen k nekomerčnímu použití, což značně omezuje možnosti.
 

Přidej komentář
Pokud se chcete na něco zeptat, vyhledejte/zapište svůj dotaz na fotobankovém diskuzním fóru.

25. březen, 2016

Výdělky ve fotobankách 2015

Po zveřejnění základních výsledků fotobankového průzkumu přichází - tak jako každý rok - detailní rozpitvání výdělků českých a slovenských fotobankéřů. Snadno si tak můžete ověřit, jestli vyděláváte ve fotobankách více, či méně než průměrný respondent mého průzkumu. Více...

Výsledky fotobankového průzkumu 2015

Napsáno 18. březen, 2016 v sekci Fotobankový průzkum
Letos to je už šestý ročník fotobankového průzkumu, jehož výsledky si právě prohlížíte. Oproti loňsku se jej zúčastnilo trochu méně fotobankéřů (149 oproti loňským 163), ale věřím, že i tak budou výsledky zajímavé. Letos jsem přidal snad jen jednu novou otázku a několik dalších jsem přeformuloval. Ale pojďme se podívat, jak to vše dopadlo: Více...

Náhrada za Dollar Photo Club

Napsáno 14. březen, 2016 v sekci Nákup grafiky
Už je to nějakou dobu, co Dollar Photo Club skončil - respektivě zrušil možnost nových registrací a dnes dokonce oznámil, že celá tato fotobnka končí k datu 15. dubna. Lidé mi neustále píšou emaily, jestli nevím o nějaké alternativě, nějaké jiné fotobance fungující na podobném principu, kde by mohli snadno nakupovat fotografie a ilustrace za podobé ceny. Více...

Návod na vyplnění daňového přiznání pro fotobankéře

Napsáno 09. březen, 2016 v sekci Nástroje a postupy
Povinnost podat daňové přiznání bývá noční můrou všech, kteří si chtějí nějakým způsobem (při)vydělat. Nemusíte se bát, není to tak složité, a ač vám to může nyní připadat jako velká věda, po podání prvních pár přiznání to už budete hravě zvládat. Velmi nápomocné vám mohou být interaktivní formuláře na webu finanční správy, které umí dopočítávat, doplňovat a obsahují i pokyny pro vyplňování, když si s něčím nejste jisti. Pokud daňové přiznání podáváte sami, je nutné jej finančnímu úřadu doručit do 1. dubna. Při souběhu živnosti a zaměstnání nemůžete tuto povinnost přenést na zaměstnavatele, přiznání si musíte podat sami nebo prostřednictvím daňového poradce. A pokud jste vlastníkem datové schránky, jste povinni ji při podání použít. Více...

Rozhovor s úspěšným anonymním fotobankéřem

Napsáno 06. březen, 2016 v sekci Fotobankové příběhy
Krátce poté, co jsem spustil letošní fotobankový průzkum (mimochodem, pokud jste ještě nevyplnili anonymní dotazník pro letošní fotobankový průzkum, učiňte tak co nejdříve, děkuji!), mi napsal jeden z respondentů, protože špatně odpověděl na jednu z otázek - chtěl svou odpověď v dotazníku upravit, protože si myslel, že by to mohlo ovlivnit výsledné statistiky. Trochu jsem se podivil a zapochyboval, ale při hledání příslušného záznamu ve výsledcích průzkumu mi to došlo - jednalo se totiž o fotobankéře ze skupiny Top10, tedy byl to jeden z nejúspěšnějších českých fotobankéřů s opravdu velkými fotobankovými výdělky. Dotyčný se mi na konci emailu ještě omluvil, že se nepodepsal, protože by chtěl zůstat v anonymitě (což zcela chápu). Více...

Prodej nedigitálně vytvořeného obrazového materiálu přes fotobanky

Napsáno 08. únor, 2016 v sekci Nástroje a postupy
Mnoho autorů, kteří prodávají své práce prostřednictvím fotobank tvoří nejen digitálně, ale i jinými technologiemi, kdy je obraz nutné následně digitalizovat. U fotografů se jedná o negativy, diapozitivy a finální zvětšeniny, v případě grafiků jsou to různé lepty, linoryty a podobně. Než se podíváme na technické možnosti digitalizace tak několik praktických, všeobecných informací. Předně je vždy dobré, do sdělení pro editora napsat, že se jedná o digitální reprodukci nějaké předlohy, případně jaké a jakou technologií byla vytvořena. Tuto informaci je dobré dát také do popisu snímku, aby si ji mohl přečíst i kupující. Více...

Návod na Tax Information pro fotobanky Envato

Napsáno 08. leden, 2016 v sekci Ostatní fotobanky
Digitální tržiště Envato Marketplace (GraficRiver, PhotoDune, VideoHive, ThemeForrest, ...) začalo nedávno požadovat vyplnění daňového formuláře. Je to sice pořád to samé, takže se to dá logicky odvodit podle jiných fotobank, ale pro jistotu jsem pro vás připravil jednoduchý návod (screenshot), co a jak vyplnit. Daňový formulář naleznete pod svým profilovým jménem v položce Settings / Tax information: Více...

Proč nepoužívat fotky a ilustrace zdarma z free fotobank?

Napsáno 22. září, 2015 v sekci Nákup grafiky
Vidím to dnes a denně na sociálních sítích, diskuzích, webtrhu - neustále se tam opakuje dotaz, na fotky a ilustrace zdarma pro použití na web, do tisku a podobně. Tazatelé si většinou neuvědomují, že věci zdarma mívají v sobě háček a nakonec se můžou pěkně prodražit. V tomto článku vás o tom přesvědčím hned devíti argumenty, proč nestahovat fotografie a ilustrace z free fotobank. Více...

TexiGen - generátor textur

Napsáno 01. září, 2015 v sekci Nástroje a postupy
Textury stále patří mezi relativně žádaný sortiment na fotobankách. Však mají také poměrně široké uplatnění při tvorbě pozadí nebo 3D objektů. Některé fotobanky se na ně přímo specializují (Turbosquid, Cgtextures), ale i na těch klasických se prodávají dobře. TexiGen je nástroj od Pandy Wilda, který díky spoustě filtrů dokáže generovat textury (a nejen je) v podstatě z ničeho a tak je to jeden z nástrojů, díky kterému můžou na fotobankách prodávat i lidé, kteří neumí (nebo na to nemají vybavneí) ani fotit ani kreslit. Více...

Fotobanky a ochrana osobnosti, majetku a duševního vlastnictví

Napsáno 31. srpen, 2015 v sekci Aktuality
Tento text by měl pomoci autorům, kteří tvoří pro fotobanky, při výběru a obsahovém zpracování témat tak, aby jejich práce nebyly zbytečně zamítány při schvalovacím procesu. Jako zdroj informací jsem použil vlastní zkušenosti, zkušenosti kolegů z reklamních agentur a vydavatelství. Ve sporných případech jsem některé situace konzultoval s úřadem na ochranu osobnosti. Jak jsem uvedl v minulém textu, fotobanky a autoři se řídí pravidly a zákony země, ve které mají adresu. Často se stává, že obrazový materiál, který autor vytvoří v jeho zemi je obsahově bezproblémový, tak není fotobankou přijat právě z obsahového hlediska. Více...

Jak vyplnit TaxForm na 123RF

Napsáno 17. červen, 2015 v sekci Ostatní fotobanky
Tento týden oznámila fotobanka 123RF, že bude také vyžadovat vyplnit daňový formulář kvůli zamezení dvojímu zdanění (pokud nevyplníte, tak přijdete o 30 procent z výdělků prodejů zákazníkům do USA, více viz článek Co to je a k čemu slouží W-8BEN. Více...

Poslední diskuse

Nová témata na diskusním fóru:

Často kladené dotazy

Jsou fotobanky jen pro profesionály?

Rozhodně ne.… Číst dál...

Kolik se dá na fotobankách vydělat?

Jedna z nejoblíbenějších otázek. Vydělat se dá klidně i milión za rok, ale nečekejte že to… Číst dál...

Nejlepší fotobanky

Seznam těch nejlepších fotobank, setříděn podle výše výdělků:

Shutterstock Shutterstock
Dreamstime Dreamstime
Fotolia Fotolia
iStockphoto iStockphoto
BigStock BigStock
123RF 123RF
Graphic Leftovers Graphic Leftovers
Depositphotos Depositphotos
Pond5 Pond5

Více informací →

Newsletter

Přihlašte se k odběru občasného newsletteru s přehledem dění kolem fotobank

Fotobanky na Facebooku

Spoustu drobnějších zpráv píšu jen na Facebook.